Ferrari – fejlesztések a láthatáron

2012.04.03. 10:11 SzaboBalazsF1

A Ferrari – Fernando Alonso malajziai győzelme ellenére – komoly fejlesztésekkel készül a következő hetekben.

Az olasz istálló mérnökei hamar észlelték, hogy problémák vannak az F2012 trakciójával valamint végsebességével. A csapat a fejlesztési periódusban az aerodinamikára helyezte a hangsúlyt, s az autó minden jelentős változása elődjéhez képest az aerodinamika hatékonyabbá tételét szolgálta. Az acer-csatornák kialakítása a hűtési levegő és a gázok együttesének felgyorsításához és a Coanda-effektusra épülő terelését célozta meg. A csapat főtervezője, Nic Tombazis már januárban aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az oldaldobozok fejlesztése rosszul sikerült, ugyanis túlságosan növeli a kocsi légellenállását. Az F2012 másik jelentős változtatása, a vonórudas első felfüggesztés a súlyelosztás szempontjából kedvező valamint kisebb a légellenállási együtthatója, ugyanakkor horizontális elrendezésének köszönhetően korlátozza a beállítási lehetőségeket valamint a kerékdőlés kialakításánál is komoly kompromisszumvállálást követel meg.

A Ferrari annak érdekében, hogy kiküszöbölje a jelenlegi problémáit, melyek közül a legjelentősebb az autó hátuljának instabilitása, jelentős fejlesztésekhez folyamodik.

A legfrissebb információk szerint egy jelentősen átdolgott oldaldoboz áll a fejlesztések középpontjában, amely lehetővé teszi a kipufogók előrébbre történő elhelyezését. A McLaren és a Sauber mintájára így természetesen csökken a gázok sebessége, míg elérik a kívánt területet, a diffúzort, ugyanakkor kihasználva a gázok azon jellemzőjét, hogy követik a közeg formáját, amelyen haladnak, nagyobb felület adódik a gázok terelésére.

Az idei Ferrari-autó másik innovációja a vertikálisan elhelyezett hűtőpanel, melyet lecserélnek a konvencionálisabb döntött hűtőkre. Mivel ez éppen az oldalsó törési struktúra környékén helyezkedik el, elképzelhető, hogy újabb töréstesztet kell végrehajtaniuk a maranellóiaknak. A Ferraritól kapott információim szerint azonban a monocoque érintetlen marad, így ha esetleg valóban töréstesztre kerül sor, azt csak a hűtők követelhetik meg.

Másik jelentős változtatás lehet az első szárny további átdolgozása. Már az elmúlt nagydíjon bevetett egy átformált terelőszárnyat a Ferrari, mellyel némileg orvosolták a problémákat. Az F2012 első terelőszárnya, mint ahogyan az az egész autóra érvényes, nagyon érzékeny az autó hasfalmagasságának változásaira. Az első szárny külső része kanyarodás közben közelebb kerül az aszfalthoz, mint az elem belső része a fizika törvényeinek megfelelően. A Ferrari szárnyának problémája az, hogy az elem aszfalthoz képesti magasságra érzékenyen reagál, s amikor a külső szekció sokkal közelebb kerül az aszfalthoz, mint a belső, akkor túlságosan megnövekszik a két oldal terhelése közötti különbség. Éppen ezért egy-egy hosszanti rést képeztek a szárny főlemezén, mellyel egy következetesebb működést kívánnak elérni. Mivel csökken a felület nagysága, így ront a szárny leszorító erő képzésén, amikor az egyenletes megterhelésnek van kitéve.

A Ferrari tehát fontos változtatásokra készül, melyeket a Kínai és a Bahreni Nagydíjon kíván előkészíteni, a Mugellóban megrendezésre kerülő teszten leellenőrizni, majd pedig a Spanyol Nagydíjon először bevetni. Mivel az autó legnehezebben ellenőrizhető területéről, a kipufogókról van szó, amellyel jelenleg még a rivális Red Bull is küszködik, csak a remény marad Maranellóban, hogy a szimuláció és a korreláció ezúttal működni fog. Utóbbi, a Ferrari megerősítése alapján, az utóbbi hónapokban nem okoz fejtörést.

 

Írta: Szabó Balázs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1technika.blog.hu/api/trackback/id/tr734360656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása