45 órára és több mint 60 matricára van szükség, hogy tetszetőssé varázsoljanak egy F1-es karosszériát. Aki jól dolgozik, még teljesítményt is nyerhet vele.
A Forma-1-ben a támogatók fontossága miatt nagyon sokat adnak a külső megjelenésre, az autó festése tulajdonképpen a csapat száguldó névjegykártyájaként szolgál. Éppen emiatt sok órát töltenek el a tervezők a festés kialakításával és kivitelezésével.
John Woods, a Lotus illetve az akkori Renault istálló vezető grafikusa így emlékezik vissza a 2009-es Renault-ra, amely narancs- és citromsárga festésével igazi különlegesség volt a mezőnyben. „A festéssel 2008 februárjában kezdtünk el foglalkozni.” Elmondása szerint azért döntöttek a piros, sárga, narancs színek mellett, mert szerették volna, ha a festés minél jobban alkalmazkodik az új aerodinamikai szabályok miatt megváltozott autók külsejéhez. A festést a grafikusok tervezik majd, majd a legtöbb csapat esetén külső cégeket bíznak meg az ötletek valóságba történő átültetésére. A Lotus a Brick Kiln Racing Grouppal ápol szoros együttműködést hosszú idő óta. Ez a cég már-már legendássá vált a Forma-1-ben, ugyanis sok csapat, többek között a Williams és a Force India is velük dolgozik együtt. 1988-tól kezdődően valamennyi Benetton illetve Renault e vállalat által nyerte el színét.
Amikor megérkezik a festőüzembe a kocsi, egy három főből álló csapat azonnal ráveti magát. Mindannyian dolgoztak már a Száguldó Cirkusz valamelyik istállójánál, így tisztában vannak a csapatmunka fontosságával és a határidők betartásával. A szezonra való felkészülés során 120 óra túlórát is vállalhatnak – nem is csoda, ugyanis egy-egy tesztbaleset után újra kell festeni az autót.
Továbbá hét ember dolgozik még a csarnokban, akik a szárnyakon, a fejvédőkön illetve a garázsba állítandó válaszfalakon szorgoskodnak. Mindannyian otthonosan mozognak a munkafolyamatokban, ugyanis nagy tapasztalatra tesznek szert minden év során. 2008-as adatok szerint: 21 karosszériát festettek le, melyek mindegyike ötször tér vissza a gyárba, 42 orrot valamint 87 fejvédőt. Ehhez jött még 65 demonstrációs autó és a válaszfalak.
Hogy szolgálhat-e információáramlásra a gyár a különböző csapatok között, így válaszolnak a képviselők: „Különböző csapatokkal dolgozunk együtt, de természetesen ismerjük a dolgok rendjét.” – mondja Hamish Wood, az egyik üzletvezető. „Emiatt alkalmazottainkat különböző csapatokhoz rendeljük. Például, aki a Renault R29-en dolgozott, egy pillantást sem vethet a Williams FW31-re. Az egyes projekteket teljesen elszeparáljuk egymástól.”
Folytatás hamarosan...
Írta: Szabó Balázs