Az elmúlt éveket többször is heves viták övezték, amelyekben egy-egy technikai elem állt a középpontban. Ezek általában mindig egy-egy mérnöki csoport furfangos szabályértelmezésére voltak visszavezethetők. Az elmúlt hétvégén a Red Bull került ismét terítékre.
Több csapat, köztük a Ferrari illetve a McLaren-Mercedes kétségbe vonta a rivális Red Bull padlólemezének szabályosságát. Noha a regnáló világbajnok istálló hasonló megoldással versenyez már a szezon kezdete óta, valamiért mégis most emeltek hangot a riválisok. Valószínűsíthetően megpróbálták adoptálni a megoldást, de az számukra nem hozta azt a teljesítménybeli előnyt, melyet a Red Bull esetén feltételeznek. A idei szoros erőviszonyok mellett ugyanakkor minden egyes ezredmásodpercnek nagy szerepe van.
A Red Bull padlólemezén apró rések találhatók, melyekről úgy tartják az említett csapatoknál, hogy azok nem felelnek meg a a technikai szabályok szellemiségének.
A Technikai Szabályzat 3.12.5-ös szabálya kimondja, hogy minden egyes résznek, amely a referencia és az úgynevezett megemelt síkfelület (padlólemez és a kopólemez magassága – szerk.) között található, egységes, szilárd, folyamatos és merev felületet kell képeznie minden körülmény, minden külső behatás mellett. A pilótafülke elejétől számított 450 mm-re engedélyezettek a teljesen zárt rések, amelyeken keresztül nem lehet látni az autó egyetlen részét sem alulról nézve.
Több csapat is alkalmaz réseket a padlólemezén, többek között a Ferrari és a Sauber. A Forma-1-es autók egyik legnagyobb turbulenciáját keltő elemei az abroncsok, amelyek egyrészt légellenállást generálnak, másrészt zavarják a légáramlatok autóról való leválását. Éppen emiatt próbálják a csapatok a lehető legjobban csökkenteni ennek mértékét. A kipufogó gázok aerodinamikai szerepének megnövekedésével ráadásul -részben- éppen abba a kritikus zónába terelik a gázokat, amelyekbe az abroncsok is tartoznak. A vágásokkal levegőt próbálnak elterelni, melyekkel csökkenteni szándékoznak a nagy légnyomásbeli különbséget az adott területen, ezáltal tisztázni a légáramlatokat.
A szabály tehát azt célozza meg, hogy megakadályozza a rések használatát. A rések, a lyukak és a bevágások pontos definíciójait azonban nem tartalmazza a szabálykönyv, s épp ez az, amely a probléma forrását jelenti. Érdemes bevezetni a szakzsargonba a bevágás fogalmát a Ferrari és a Sauber megoldására vonatkozóan, a lyuk definícióját a Red Bull kivitelezésére. A Ferrari és a Sauber bevágásai rések, amelyek teljesen kivezetnek a padlólemez széléig, így nem veszi körbe őket teljesen a lemez, ezért nem is tekintendőek lyuknak technikai értelemben. A Red Bull megoldása egyértelműen lyukat képez, amely tilos. A padlólemezen lévő rést azonban a belső oldalról egy apró vertikális terelőidom övezi. Ez azonban a karosszéria részét képezi, így ebben a furfangos értelmezésben ezt a rést három oldalról a padlólemez, belső falánál pedig egy a karosszériához tartozó idom veszi körbe. Ezáltal pedig nem is jelent rést a padlólemezben, hanem –technikai értelemben- bevágást. A Red Bullnál éppen ezzel próbálnak érvelni.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil Szövetség megpróbálja tisztázni a szabályokat még a Kanadai Nagydíj előtt. A legcélszerűbb döntésnek a Red Bull megoldásának betiltása mutatkozik, nem az istálló előnytelen pozícióba juttatása miatt, hanem azért, hogy meggátolják ennek a megoldásnak a továbbgondolását, amely rövid időn belül újabb, még extrémebb szabályértelmezésekhez vezethetne.
Írta: Szabó Balázs