Amikor 150 a pilóta pulzusa: rajtok

2012.05.17. 23:11 SzaboBalazsF1

Noha a Pirelli abroncsai miatt az előzések száma drasztikusan megnőtt, így a rajtpozíció és a rajt veszített jelentőségéből, egy jó elindulással még mindig meg lehet alapozni egy erős végeredményt. Korábban az automatikus rajtrendszerek megkönnyítették a pilóták dolgát és szinte csak a mérnökökön múlt a rajt sikeressége, ma már a pilóta és a kuplung hajtűpontos beállítása játssza a főszerepet. Ebben az évben is kezd kirajzolódni a minta a jó és kevésbé jó rajtolók között. Előbbiek eredményességét a jó kuplungtechnika támogathatja meg, amely következetes hőmérsékletet biztosít, így a pilóta mindig hasonló kuplungerősségre számíthat.

Az abroncsok felmelegítése

Egy jó rajt kettősséget követel meg: az abroncsok felmelegítését, ugyanakkor a motor hidegen tartását. Mivel a Forma-1-es autók nincsenek ventilátorral felszerelve, a felvezető körön, alacsony sebesség mellett nagyon hamar túlmelegszik az aggregát. Az abroncsok ugyanakkor nagyon hamar visszahűlnek, ezért a pilótáknak folyamatos hullámzással biztosítaniuk kell, hogy a gumik felmelegedjenek. Ezek körülbelül 75 Celsius fokot érnek el a rajt előtti pillanatokra.

A motor a csúcson

A pilóta a lehető legfinomabban próbál bánni a motorral a felvezető körön, de amikor a lámpák kigyulladnak, 13000 percenkénti fordulatszámra pörgeti fel az aggregátot. Két másodperc múlva ugyanis már csúcsteljesítményt kell szolgáltatnia a motornak. A szelepek 150-szer nyitnak és zárnak, a dugattyúk pedig 300-szor mozdulnak le, majd fel másodpercenként, ezalatt 144,8 km/h-s sebességet és körülbelül 8700 G-s gyorsulást érnek el.

A kuplung

A kigyorsításnak csak a tapadás szintje szab határt. Az autókban két kuplung van, melyek közül az egyiket teljesen lenyomva, a másikat pedig éppen a határon tart, ahol még nem indul el az autó, de nem is fullad le a motor. Amikor a lámpák kialszanak, az első pedált felengedi, a másodikat pedig folyamatosan ereszti fel annak megfelelően, hogy mennyi tapadást biztosítanak a gumik. Cél, hogy minél hamarabb felengedje a kuplungot, hogy a motor a lehető leghamarabb leadja maximális teljesítményét, ugyanakkor egy elhamarkodott felengedéssel a hátsó kerekek kipöröghetnek, amely miatt a pilótának hezitálnia kell és néhány másodpercre egy álláson kell tartania a kuplungot. A Forma-1-es autók rajtrácson ragadását a lefulladásgátló rendszer akadályozza meg, amely akkor lép üzembe, ha a fordulat hirtelen leesik. Ez akkor fordulhat elő, ha a pilóta nem ad elegendő gázt, amikor elkezdi felengedni a kuplungpedált.

Ultragyors kigyorsítás

A rajt után a kocsi 2,5 másodpercen belül eléri a 100 km/h-s sebességet, 4,2 másodpercen belül pedig a 160 km/h-s határt is átlépi. A start utáni ötödik másodpercben pedig már negyedik fokozatban van a váltó, a motor pedig 200 km/h-ra gyorsítja fel a versenygépet. Ezalatt a pilóta már 135 métert tett meg a kiinduló pontjától. A reakciói a lámpák kialvására rendkívül fontosak: egy másodperces késlekedés is hét méter veszteséget okozhat az első kanyarhoz érve.

Írta: Szabó Balázs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1technika.blog.hu/api/trackback/id/tr684523352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása